Obsługa osób niepełnosprawnych

    Obsługa osób niepełnosprawnych

    Obsługa osób niepełnosprawnych

    grafika przedstawiająca wózek inwalidzki

     

    Informacja dla osób niepełnosprawnych ruchowo

     

    Budynek urzędu skarbowego posiada udogodnienia dla osób mających trudności w poruszaniu:

    • przed budynkiem wydzielone jest miejsce parkingowe przeznaczone wyłącznie dla osób niepełnosprawnych,
    • przy drzwiach wejściowych do budynku znajduje się dzwonek,
    • pracownik ochrony schodzi do podatnika, a następnie wzywa pracownika właściwego do załatwienia sprawy,
    • pracownik pomaga osobie niepełnosprawnej ruchowo w dostaniu się na wysoki parter budynku lub załatwia sprawę (np. udzielając informacji, przyjmując lub wydając dokumenty, deklaracje),
    • schody wejściowe wyposażone są w poręcze przystosowane dla osób z problemami w poruszaniu,
    • po zgłoszeniu telefonicznym wszelkie druki, broszury informacyjne przesyłane są pocztą na wskazany adres lub przesyłane drogą elektroniczną

    grafika przedstawiająca ucho

     

    Informacja dla osób niesłyszących

     

    Osoby uprawnione potrzebujące wsparcia w kontaktach z urzędem, mogą skorzystać z pomocy przy załatwianiu spraw poprzez wykorzystanie środków wspierających komunikowanie, w szczególności:

    1. skorzystać z pomocy wybranego tłumacza języka migowego lub tłumacza-przewodnika oraz skorzystać z usługi tłumacza PJM, SJM i SKOGN świadczonej przez urząd.

    Usługa jest bezpłatna dla osoby uprawnionej, będącej osobą niepełnosprawną w rozumieniu ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

    Osoba zainteresowana załatwieniem sprawy urzędowej z udziałem tłumacza powinna  zgłosić zamiar skorzystania z tej usługi na co najmniej 3 dni przed planowanym terminem, z wyłączeniem sytuacji nagłych.

    Zgłoszenia można dokonać pisemnie, przesyłając wniosek:

    • pocztą na adres: Urząd Skarbowy w Raciborzu, 47-400 Racibórz ul. Drzymały 32       lub
    • pocztą elektroniczną na adres: sekretariat.us.raciborz@mf.gov.pl     lub
    • faksem pod numer: 324152047,     lub
    • za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej www.epuap.gov.pl (link otwiera nowe okno w serwisie zewnętrznym)
    1. załatwić sprawę przy pomocy osoby przybranej.

    Nie ma konieczności wcześniejszego zawiadomienia urzędu o zamiarze załatwienia sprawy z osobą przybraną.

    Osoba przybrana nie jest zobowiązana do przedstawienia dokumentów potwierdzających znajomość PJM, SJM ani SKOGN.

    Prawo do korzystania z pomocy osoby przybranej może być ograniczone wyłącznie ze względu na zasady określone w przepisami ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1167 ze zm.).

    1. skorzystać z pomocy pracowników Urzędu wyznaczonych do kontaktów z użyciem języka migowego, w celu załatwienia spraw podstawowych, niewymagających biegłej znajomości języka migowego.

    Pracownikiem posługującym się językiem migowym (PJM) jest:

    •  Magdalena Mandrysz – komisarz skarbowy, pokój nr 3, tel. 327187150

    W celu ułatwienia Państwu bezpośredniego kontaktu z w/w pracownikiem, w siedzibie Urzędu, oczekują na Państwa karty o treści „Proszę o kontakt z pracownikiem posługującym się językiem migowym". Po okazaniu karty pracownikowi ochrony lub pracownikowi obsługującemu stanowisko informacyjno-kancelaryjne, zlokalizowane na Sali Obsługi Bezpośredniej w pokoju nr 3 (na parterze budynku), pracownik znający język migowy w stopniu podstawowym, skontaktuje się z Państwem w celu ułatwienia Państwu załatwienia sprawy.

    1. wystąpić z wnioskiem o udostępnienie przez Urząd dokumentów niezbędnych do załatwienia sprawy, w formie dostępnej dla osób uprawnionych.

     

    Wyjaśnienia:

    Osoba uprawniona– osoba mająca trwałe lub okresowe trudności w komunikowaniu się.

     

    Osoba przybrana- każda osoba fizyczna, która ukończyła 16 rok życia i została wybrana przez osobę uprawnioną. Zadaniem osoby przybranej jest pomoc w załatwieniu spraw w organach administracji publicznej. Osoba przybrana nie jest zobowiązana do przedstawienia dokumentów potwierdzających znajomość PJM, SJM ani SKOGN.

    Osoba uprawniona ma prawo do skorzystania z pomocy osoby przybranej.

     

    PJM– polski język migowy

    SJM – system językowo-migowy

    SKOGN– sposób komunikowania się osób głuchoniewidomych

     

    Podstawa prawna:Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz.U. z 2017 r. poz. 1824)

    Pliki do pobrania

    bip

    Informacje o publikacji dokumentu

     
    Data utworzenia: 11.05.2015 Data publikacji: 11.05.2015 13:19 Data ostatniej modyfikacji: 03.10.2018 14:52
    Autor: Małgorzata Wiczkowska Osoba publikująca: Anna Struska Osoba modyfikująca: Małgorzata Kostecka